Funkcjonalność badań online

badania ankietowe

Badania online zwane inaczej CAWI (z ang. Computer-Assisted Web Interview) są jedną z najpopularniejszych metod ankietowania. Formularze ankiet są udostępniane drogą elektroniczną dużej grupie odbiorców. Dzięki przeprowadzaniu badań internetowych można uzyskać wiele ważnych i ciekawych informacji na temat rynku, bądź  potencjalnych konsumentów (ich zachowań, preferencji, czy także gustów). W przypadku badań ilościowych to właśnie badania online pokazują swoje szerokie zastosowanie.  Dzięki takim ankietom osoby przeprowadzające badania szybko uzyskają odpowiedź na pytanie „ile?”. Badania online są jednym z rodzajów badań marketingowych, lecz czy naprawdę odgrywają, aż tak dużą rolę w poznawaniu rynku oraz zachowań konsumentów?

 

Łatwe i szybkie poznanie opinii respondentów

Osoby przeprowadzające badania funkcjonalność ankietowania internetowego mogą zauważyć już w trakcie szukania odpowiedniej grupy respondentów. Właśnie w Internecie osoby ankietujące mogą znaleźć najszersze grono odbiorców, ze względu na dużą popularność sieci. Każdy z nas czytając ten artykuł ma dostęp do danych sieci komórkowych, bądź Wi-Fi. Znajdziemy w Internecie dzieci, młodzież, osoby dorosłe, a także starszą grupę społeczeństwa. Decydując się na badanie online wiemy, że znajdziemy odpowiadające nam osoby do badania. Nie trzeba tracić czasu na dzwonienie, bądź wychodzenie z domu, aby znaleźć respondentów, wystarczy włączyć Internet. Dzięki takim możliwościom badania online można przeprowadzać w szybki sposób, gdyż w krótkim czasie naszą ankietę może wypełnić duża liczba respondentów. Udostępniając ankietę jednym kliknięciem wysyłamy ją do wszystkich odbiorców, a co ważniejsze, w tym samym czasie może uzupełniać ją wiele osób jednocześnie. Respondenci są informowani o szacowanym czasie wypełnienia ankiety, więc nie będą zaskoczeni długością trwania badania. Otrzymane wyniki posiadamy w sieci, więc przeanalizowanie ich nie będzie czasochłonnym zadaniem.

 

Prostsze podejmowanie decyzji w przyszłości

Dzięki przeprowadzanym badaniom online można łatwiej podejmować decyzje. Systematyczne badania pozwalają zaobserwować, jakie mechanizmy kierują rynkiem oraz co wpływa na zachowania konsumentów. Ankiety internetowe dostarczają aktualnych informacji o rynku i klientach osobom przeprowadzającym sondaże, lecz także pozwalają wyciągać wnioski dotyczące funkcjonowania rynku w przyszłości. Na podstawie badań internetowych łatwiej wprowadzić nowe produkty na rynek, gdyż przedsiębiorcy widzą, jak na przestrzeni lat zmieniały się oczekiwania i preferencje potencjalnych nabywców. Można uzyskać informacje, jakie czynniki (cena, reklama, zróżnicowana oferta, jakość obsługi) mają wpływ na zakup konkretnych produktów wśród konsumentów. Dzięki przeprowadzaniu badań online łatwiej uniknąć błędów w trakcie podejmowania decyzji ze względu na posiadane informacje.

Przeprowadzanie badań online jest często wybieraną formą badań ze względu na swoją funkcjonalność. Ankiety internetowe pozwalają dotrzeć do dużej grupy odbiorców w bardzo krótkim czasie. Niewątpliwie wpływa na to popularność Internetu. Chcąc przeprowadzić takie badania nie potrzebujemy specjalistycznej wiedzy. Co więcej, dzięki uzyskanym informacjom przedsiębiorcy mogą odważnie spoglądać w przyszłość. Pełna analiza rynku pozwoli na bycie o krok przed firmami konkurującymi, ze względu na posiadaną wiedzę o zmieniającym się rynku, ale i o zachowaniach konsumentów. Badania ankietowe online są przyszłością badań internetowych, ze względu na ciągle rozwijającą się technologię.

Najczęściej zadawane pytania
Skąd wzięła się popularność ankiet online?

Ankiety online (CAWI) zyskały dużą popularność przede wszystkim dzięki niskim kosztom oraz możliwości łatwej i szybkiej realizacji badania. 

Jakie są rodzaje pytań w ankietach online?

W badaniach online istnieje wiele rodzajów pytań. Program do ankietyzacji online - SurvGo proponuje aż 19 widgetów pytań, w tym m.in. pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, listy rankingowe, macierze, pytania o liczbę czy pytania otwarte. 

Zobacz także

Tagi

badania ankietowe CAWI ankiety online