Funkcjonalność badań online

Badania online zwane inaczej CAWI (z ang. Computer-Assisted Web Interview) są jedną z najpopularniejszych metod ankietowania. Formularze ankiet są udostępniane drogą elektroniczną dużej grupie odbiorców. Dzięki przeprowadzaniu badań internetowych można uzyskać wiele ważnych i ciekawych informacji na temat rynku, bądź  potencjalnych konsumentów (ich zachowań, preferencji, czy także gustów). W przypadku badań ilościowych to właśnie badania online pokazują swoje szerokie zastosowanie.  Dzięki takim ankietom osoby przeprowadzające badania szybko uzyskają odpowiedź na pytanie „ile?”. Badania online są jednym z rodzajów badań marketingowych, lecz czy naprawdę odgrywają, aż tak dużą rolę w poznawaniu rynku oraz zachowań konsumentów?

 

Łatwe i szybkie poznanie opinii respondentów

Osoby przeprowadzające badania funkcjonalność ankietowania internetowego mogą zauważyć już w trakcie szukania odpowiedniej grupy respondentów. Właśnie w Internecie osoby ankietujące mogą znaleźć najszersze grono odbiorców, ze względu na dużą popularność sieci. Każdy z nas czytając ten artykuł ma dostęp do danych sieci komórkowych, bądź Wi-Fi. Znajdziemy w Internecie dzieci, młodzież, osoby dorosłe, a także starszą grupę społeczeństwa. Decydując się na badanie online wiemy, że znajdziemy odpowiadające nam osoby do badania. Nie trzeba tracić czasu na dzwonienie, bądź wychodzenie z domu, aby znaleźć respondentów, wystarczy włączyć Internet. Dzięki takim możliwościom badania online można przeprowadzać w szybki sposób, gdyż w krótkim czasie naszą ankietę może wypełnić duża liczba respondentów. Udostępniając ankietę jednym kliknięciem wysyłamy ją do wszystkich odbiorców, a co ważniejsze, w tym samym czasie może uzupełniać ją wiele osób jednocześnie. Respondenci są informowani o szacowanym czasie wypełnienia ankiety, więc nie będą zaskoczeni długością trwania badania. Otrzymane wyniki posiadamy w sieci, więc przeanalizowanie ich nie będzie czasochłonnym zadaniem.

 

Prostsze podejmowanie decyzji w przyszłości

Dzięki przeprowadzanym badaniom online można łatwiej podejmować decyzje. Systematyczne badania pozwalają zaobserwować, jakie mechanizmy kierują rynkiem oraz co wpływa na zachowania konsumentów. Ankiety internetowe dostarczają aktualnych informacji o rynku i klientach osobom przeprowadzającym sondaże, lecz także pozwalają wyciągać wnioski dotyczące funkcjonowania rynku w przyszłości. Na podstawie badań internetowych łatwiej wprowadzić nowe produkty na rynek, gdyż przedsiębiorcy widzą, jak na przestrzeni lat zmieniały się oczekiwania i preferencje potencjalnych nabywców. Można uzyskać informacje, jakie czynniki (cena, reklama, zróżnicowana oferta, jakość obsługi) mają wpływ na zakup konkretnych produktów wśród konsumentów. Dzięki przeprowadzaniu badań online łatwiej uniknąć błędów w trakcie podejmowania decyzji ze względu na posiadane informacje.

Przeprowadzanie badań online jest często wybieraną formą badań ze względu na swoją funkcjonalność. Ankiety internetowe pozwalają dotrzeć do dużej grupy odbiorców w bardzo krótkim czasie. Niewątpliwie wpływa na to popularność Internetu. Chcąc przeprowadzić takie badania nie potrzebujemy specjalistycznej wiedzy. Co więcej, dzięki uzyskanym informacjom przedsiębiorcy mogą odważnie spoglądać w przyszłość. Pełna analiza rynku pozwoli na bycie o krok przed firmami konkurującymi, ze względu na posiadaną wiedzę o zmieniającym się rynku, ale i o zachowaniach konsumentów. Badania ankietowe online są przyszłością badań internetowych, ze względu na ciągle rozwijającą się technologię.

Płeć
Wiek
Miejsce zamieszkania
Częstotliwość zakupów produktów marki X
Jakie produkty marki X przychodzą Pani/Panu na myśl w pierwszej kolejności?
Skąd Pani/Pan kojarzy markę X? (można wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Jak ocenia Pani/Pan rozpoznawalność marki X w porównaniu z konkurencją?
Czy kiedykolwiek kupił/a Pani/Pan produkt marki X?
Jeśli nie kupował/a Pani/Pan produktów marki X, dlaczego?
Jakie cechy kojarzą się Pani/Panu z marką X? (można wybrać maks. 3)
Na ile prawdopodobne jest, że polecił(a)by Pani/Pan markę X znajomym lub rodzinie?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Co marka X mogłaby zrobić, aby chętniej sięgał(a) Pan/Pani po jej produkty?
Najczęściej zadawane pytania
Skąd wzięła się popularność ankiet online?

Ankiety online (CAWI) zyskały dużą popularność przede wszystkim dzięki niskim kosztom oraz możliwości łatwej i szybkiej realizacji badania. 

Jakie są rodzaje pytań w ankietach online?

W badaniach online istnieje wiele rodzajów pytań. Program do ankietyzacji online - SurvGo proponuje aż 19 widgetów pytań, w tym m.in. pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, listy rankingowe, macierze, pytania o liczbę czy pytania otwarte. 

Polecane serwisy: