Badania ankietowe i ich rodzaje

 

Badania ankietowe możemy podzielić na kilka różnych typów, przy czym każdy z nich będzie znajdywać inne zastosowanie, wobec czego warto wiedzieć, które z rodzajów badania ankietowego, w jakim przypadku zastosować. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, aby dzięki poprawnego doborowi rodzaju badania osiągnąć odpowiednie wyniki. Przyjrzyjmy się więc nieco dokładniej poszczególnym typom badań ankietowych, i zobaczmy czym się charakteryzują. 

Badania ankietowe audytoryjne

Jest to metoda w której wykorzystywany jest kwestionariusz ankiety, którzy przekazujemy określonej grupie badanej, znajdującej się w jednym pomieszczeniu (na przykład sala konferencyjna). Ankieter ma tutaj za zadanie jedynie przekazać kwestionariusz osobom badanym, udzielić instrukcji niezbędnych do prawidłowego wypełnienia ankiety oraz do zebrania ich od badanych po zakończonym badaniu. Jako zalety należy tutaj przede wszystkim uznać wysoki poziom zwrotu ankiet, w przeciwieństwie do innych rodzajów badania ankietowego. Co do wad, to musimy zwrócić uwagę na brak możliwości zastosowania próby reprezentatywnej dla całej społeczności badanej. Tego typu badania mogą być wykorzystywane w przypadku określania wizerunku danej marki/produktu, czy też oceny konkretnego działania poszczególnych przedsiębiorstw, na przykład w kwestii prowadzonych kampanii reklamowych. Możemy też za jego pośrednictwem zbadać czy marka jest dobrze kreowana, oraz jak wysoki poziom przywiązania do marki prezentują sobą badane jednostki.

Badania ankietowe bezpośrednie (PAPI)

Badania PAPI stanowią najpowszechniejszą metodę badawczą jeśli chodzi o techniki ilościowe. W trakcie badania przeprowadzany jest wywiad z respondentem, w czasie którego to ankieter czyta poszczególne pytania zawarte w kwestionariuszu, oraz skrupulatnie zapisuje udzielane przez respondenta odpowiedzi. Badania PAPI uważane są za najbardziej skuteczne, przez wzgląd na obligujące do udzielania rzetelnych odpowiedzi, postawienie respondenta w sytuacji f2f z ankieterem. Badania tego typu mogą być przeprowadzane w dowolnym miejscu, co także ułatwia ich realizację. Obecnie bardzo często przeprowadzane są tutaj badania CAPI, czyli wywiad z pomocą notebooka, co także wpływa na pewne podniesienie jakości przeprowadzanych badań.

Badania ankietowe internetowe (CAWI)

Jest to technika przeprowadzania badań ilościowych, w której kwestionariusz przekazywany jest do respondenta za pośrednictwem Internetu. Ten ankietę wypełnia samodzielnie, zaś system komputerowy odpowiedzialny za obsługę badania weryfikuje poprawność udzielnych odpowiedzi, oraz zapisuje je na dysku twardym do późniejszej analizy. Dzięki temu analiza wyników badania jest o wiele prostsza, szybsza do przeprowadzanie, a co najważniejsze o wiele tańsza. Jest to także technika, która zapewnia niższe koszty przeprowadzania badań na grupach respondentów zamieszkujących bardzo odległe tereny, grupach słabo dostępnych z geograficznego punktu widzenia, pod warunkiem iż dysponują oni dostępem do Internetu. Badania CAWI, stanowią dla wielu młodych firm pierwszy krok w badaniach marketingowych, bowiem zapewniają możliwość samodzielnego przeprowadzenia profesjonalnego badania, przy relatywnie niskich kosztach.

 Z całą pewnością znajdziemy jeszcze więcej różnorodnych typów badań ankietowych, niemniej jednak nie są one już aż tak bardzo istotnym aspektem w tym zagadnieniu. Mimo to, postaramy się w przyszłości zrobić ścisłe kompendium wiedzy w tym zakresie i przytoczymy wszystkie rodzaje badań ankietowych na łamach naszego portalu.

Tagi

badania ankietowe badania ankietowe CAWI badania ankietowe CATI badania telefoniczne badania ankietowe PAPI badania ankietowe CAPI badania ankietowe panelowe
IDI - jedna z najpopularniejszych metod realizacji badań rynku W jaki sposób można zarobić pieniądze za ankiety? Panelowe badania ankietowe - wyrażanie opinii a płatne ankiety Na czym polegają badania społeczne i jakich informacji dostarczają? Badania ankietowe rynku e-commerce dla nowoczesnych firm Badania telefoniczne dla Twojej firmy Badania ankietowe pacjentów a weryfikacja satysfakcji z obsługi Badania ankietowe - krótki rys historyczny Zastosowanie techniki CAWI w badaniach pracowników Zastosowanie badań sondażowych w marketingu – osiągnij szereg korzyści biznesowych! Panelowe badania ankietowe - na czym polegają badania opinii? Nowoczesne rozwiązania a badania ankietowe rynku Zarabianie przez Internet Badania ankietowe a poszukiwania oprogramowania idealnego Badania ankietowe - rozwiązania dla firm medycznych Badania opinii pracowników Sektor farmacji a badania ankietowe rynku Kreowanie pozytywnego wizerunku – placówki medyczne Rynek FMCG a badania ankietowe Analiza Statystyczna w opiece zdrowotnej Badania omnibusowe Przydatność kalkulatora wielkości próby Badania rynku i ich rodzaje Badania telefoniczne (CATI) a tradycyjne badania ankietowe (PAPI) Wyniki badań ankietowych i ich analiza Jak efektywne przeprowadzić badania ankietowe? Badania ankietowe i ich rodzaje Badania ankietowe - sposób przeprowadzania Czym są badania ankietowe? Ile kosztują badania ankietowe? Jak szybki i tanio przeprowadzić badania ankietowe i sondaże? Ankietyzacja online Klientów sklepu internetowego Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online SurvGo - nowe sposoby ankietyzacji W jaki sposób zbadać satysfakcję klientów i zwiększyć zyski firmy? Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. I) Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. II) CATI jako sposób kontaktu z klientem Badanie sondażowe - ankieta Jaka jest różnica między dlaczego a ile? Opinia pacjentów jako bodziec do wprowadzenia zmian Omnibus - kompleskowe badania ankietowe Płatne ankiety w procesie budowania wizerunku firmy Na co zwrócić uwagę dobierając metodę badawczą? Omnibus - badanie ankietowe wspierające biznes Badania opinii klientów: ankiety – plusy i minusy Badania ankietowe dla przedsiębiorców- zwiększenie sprzedaży Na czym polegają badania ruchu turystycznego? Zastosowanie CAWI w badaniach ankietowych CATI jako telefoniczna metoda badania klientów Badanie ankietowe dają potrzebne informacje Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe? Płatne ankiety w procesie wyrażania i pozyskiwania opinii Co powinien wiedzieć użytkownik panelu konsumenckiego? Historia pewnej podróży – co się dzieje zanim pacjent trafi do gabinetu? Ceny badań ankietowych. Badania ankietowe online.

© 2017 Badania Ankietowe – wiedza z pierwszej ręki

Badania ankietowe od 4 zł.