Nowoczesne rozwiązania a badania ankietowe rynku
Współcześnie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie przedsiębiorstwa, które nie zlecałoby, bądź też własnymi siłami nie prowadziłoby badań rynku i badań marketingowych. Nawet najmniejsze firmy muszą być wyczulone na opinie swoich klientów, kontrahentów, a także pracowników. W związku z tym, oprócz mikroprzedsiębiorstw, każdy przedsiębiorca, czy menadżer, musi do jakiś czas, najlepiej regularnie, otrzymywać wyniki takich badań, by w sposób optymalny móc określić rozwój firmy, jej strategię marketingową, plan zatrudnienia itp. Projekty badawcze z dziedziny badań rynku i badań marketingowych są bardzo zróżnicowane. Od najprostszych, składających się z badania jednej grupy, przy pomocy jednej techniki (m.in. CATI, CAPI, CAWI, PAPI, IDI, FGI, mystery shopping) i jednego narzędzia (scenariusz wywiadu, ankieta), po najbardziej skomplikowane, wielomiesięczne i wieloetapowe badania setek ludzi przy wykorzystaniu zestawu metod i technik badawczych.
Początek procesu badawczego
Najważniejsza jest świadomość zarządzających na temat konieczności przeprowadzania wspomnianych projektów: badanie rynku, badanie marketingowe. Następnie zlecają oni działowi marketingu, rozwoju bądź dowolnemu innemu, odpowiadającemu zakresem ich działaniu, zlecenie i nadzorowanie przeprowadzenia takiego badania. Można oczywiście przeprowadzić je siłami samej firmy, ale tylko w przypadku, kiedy ma się odpowiedni zespół (programista, statystyk, sieć przedstawicieli handlowych itp.). W większości firm najlepszym rozwiązaniem jest wybranie usług najlepszej na rynku firmy badawczej. Lepiej poświęcić czas na wybranie odpowiedniej agencji badawczej, z rozbudowanym zespołem ankieterów terenowych, nowoczesnym systemem badawczym i specjalistami w zakresie zbierania i analizy danych, niż zrealizować badanie według niesprawdzonej przez specjalistów metodologii. Badanie rynku i badanie marketingowe z pozoru może bowiem wydawać się proste, np. krótka ankieta, 10 pytań, plus metryka, dzięki której przedsiębiorca chce dowiedzieć się, jaki jest profil jego klientów. Jednak wystarczy jakieś niedoprecyzowanie, nieprawidłowa interpretacja, niewłaściwy zakres możliwych odpowiedzi, zły dobór ankieterów, miejsc badania, czy techniki badawczej i wyniki są niemiarodajne, nierzetelne, niedające się wykorzystać.
Realizacja badania i analiza wyników
Profesjonalna agencja badawcza zadba o badanie od początku jego projektowanie, przez fazę realizacji, aż po analizę wyników i raport. Zajmą się tym wyspecjalizowane zespoły, które dzięki współpracy będą pozytywnie wpływać na cały proces, tak by zbieranie danych „w terenie” zakończyło się uzyskaniem maksymalnej ilości informacji przygotowanych do wykorzystania w procesie analizy. Eksperci dobiorą metody i techniki, przygotują plan analizy statystycznej, a następnie w szybki i bezproblemowy sposób zbiorą dane i je przetworzą, tak aby badanie rynku, czy badanie marketingowe, przyniosło firmie, która je zleciła wyniki łatwe do przełożenia na optymalizację pracy i oferty przedsiębiorstwa.
Badanie rynku to kluczowe narzędzie dla każdej firmy lub organizacji. Jego celem jest rozwijanie biznesu i osiąganie sukcesu. Badanie rynku pomaga zidentyfikować potrzeby i oczekiwania klientów, jak i trendy rynkowe. Pozwala również na poprawę jakości produktów lub oferowanych usług, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.
Realizacja badania rynku zależy od wielu czynników takich jak wybrana technika badawcza, wielkość próby, charakterystyka respondentów, a także długość kwestionariusza. W zależności od tych czynników czas realizacji badania może wynosić od kilku dni, do nawet kilkunastu tygodni.