Na czym polegają badania społeczne i jakich informacji dostarczają?

 

Zarówno instytucje publiczne, jak prywatne przedsiębiorstwa realizowane działania powinny opierać na przeprowadzonej wcześniej diagnozie. Tylko posiadając szczegółowe informacje na temat cech oraz niezaspokojonych potrzeb danej społeczności lokalnej, możemy tak naprawdę podjąć skuteczną interwencję. Dowiedz się zatem na czym polegają badania społeczne i dlaczego warto podjąć decyzję o ich realizacji.

 

Jakie obszary mogą podlegać badaniom?

Badania prowadzone na określonych populacjach mogą przynieść wiele cennych informacji. Można na ich podstawie zweryfikować między innymi opinie na temat miasta czy usług określonej firmy. W toku pomiarów możliwe jest także pozyskanie danych na temat światopoglądu respondentów, ich postaw oraz zachowań. Możemy dowiedzieć się chociażby, jaki procent określonego społeczeństwa zażywa narkotyki czy popiera aborcję. Badania społeczne są także ogromnie przydatne dla partii politycznych. Prowadzone sondaże dostarczają bowiem wiedzy na temat prognoz przedwyborczych, sympatii politycznych, czy też przewidywanej frekwencji.

 

Liczy się reprezentatywność

Nie każde badanie społeczne będzie jednak w tak samym stopniu wiarygodne. Aby możliwe było dokonanie generalizacji wyników dla całej populacji, powinno zostać spełnione kryterium reprezentatywności. Oznacza to taki dobór próby do badania, aby stanowiła ona jej znaczący wycinek. Badacz stoi więc przed koniecznością założenia maksymalnego błędu statystycznego. Zwykle wybór ogranicza się w tym przypadku do trzech wariantów – 3%, 4% oraz 5%.

 

Triangulacja metodologiczna to podstawa

W badaniach społecznym nieodzowne jest także rzetelne zaplanowanie metodologii. Należy w pierwszej kolejności sformułować listę pytań badawczych oraz hipotez. Następnie ma miejsce dobór adekwatnych względem nich metod i technik oraz utworzenia narzędzi. Przy konstruowaniu metodologii badacz powinien kierować się takimi kryteriami jak m.in. wydatki budżetowe, czas prowadzenia badania, jego cel, a także czas, jaki można poświęcić na realizację.

Aby badanie mogło przynieść trafne i rzetelne wnioski, niezbędne staje się jego przeprowadzenie z wykorzystaniem różnych narzędzi metodologicznych. Sam pomiar jakościowy – mimo że może być relatywnie tani – naraża na ryzyko pozyskania informacji o dużym stopniu powierzchowności. Warto zatem koniecznie dokonać jego pobłębienia o realizację badań jakościowych. Przykładem tego typu pomiarów są między innymi wywiady indywidualne oraz prowadzone w grupach fokusowych.

W przypadku badań marketingowych istotną kwestię stanowi zarazem pozyskanie jednostkowych insightów konsumenckich. Odnoszą się one do informacji na temat niezaspokojonych dotychczas potrzeb klientów, ich nawyków konsumenckich, a także symboli oraz wartości, jakie w ich życiu odgrywają kluczowe znaczenie.

W ramach projektu badawczego konieczne jest zatem sięgnięcie poza dane poddające się bezpośredniej werbalizacji. Analizie podlegają jednocześnie zachowania pozawerbalne – gesty, mimika twarzy, sposoby reakcji na bodźce. Ogromną wartością cechują się także informacje pozyskane za sprawą wykorzystania technik projekcyjnych. Są to kreatywne metody, pozwalające respondentom dokonywać ekspresji własnych potrzeb poprzez własną twórczość. Mogą przykładowo tworzyć kolaże, a także uzupełniać testy niedokończonych zdań. Ciekawą techniką jest także wystosowanie do uczestników prośby, aby wskazali gatunki zwierząt, z którymi kojarzą im się badane marki. Pozwala to uzyskać wyparte za sprawą mechanizmów obronnych do nieświadomości informacje.

 

Podsumowanie

Zarówno badania społeczne, jak i marketingowe znajdują zatem szereg zastosowań, dlatego warto podjąć współpracę z firmą badawczą w celu ich przeprowadzenia. Powinna być to jednak koniecznie agencja z wieloletnim doświadczeniem oraz nowoczesnym zapleczem (np. studiem CATI, salom fokusową, wykwalifikowanymi pracownikami). Warto wymagać także realizacji badania z wykorzystaniem zróżnicowanych podejść metodologicznych.

Tagi

badania ankietowe zlecę badanie ankietowe badanie ankietowe badania rynku medycznego zlecę badania ankietowe badania społeczne
IDI - jedna z najpopularniejszych metod realizacji badań rynku W jaki sposób można zarobić pieniądze za ankiety? Panelowe badania ankietowe - wyrażanie opinii a płatne ankiety Na czym polegają badania społeczne i jakich informacji dostarczają? Badania ankietowe rynku e-commerce dla nowoczesnych firm Badania telefoniczne dla Twojej firmy Badania ankietowe pacjentów a weryfikacja satysfakcji z obsługi Badania ankietowe - krótki rys historyczny Zastosowanie techniki CAWI w badaniach pracowników Zastosowanie badań sondażowych w marketingu – osiągnij szereg korzyści biznesowych! Panelowe badania ankietowe - na czym polegają badania opinii? Nowoczesne rozwiązania a badania ankietowe rynku Zarabianie przez Internet Badania ankietowe a poszukiwania oprogramowania idealnego Badania ankietowe - rozwiązania dla firm medycznych Badania opinii pracowników Sektor farmacji a badania ankietowe rynku Kreowanie pozytywnego wizerunku – placówki medyczne Rynek FMCG a badania ankietowe Analiza Statystyczna w opiece zdrowotnej Badania omnibusowe Przydatność kalkulatora wielkości próby Badania rynku i ich rodzaje Badania telefoniczne (CATI) a tradycyjne badania ankietowe (PAPI) Wyniki badań ankietowych i ich analiza Jak efektywne przeprowadzić badania ankietowe? Badania ankietowe i ich rodzaje Badania ankietowe - sposób przeprowadzania Czym są badania ankietowe? Ile kosztują badania ankietowe? Jak szybki i tanio przeprowadzić badania ankietowe i sondaże? Ankietyzacja online Klientów sklepu internetowego Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online SurvGo - nowe sposoby ankietyzacji W jaki sposób zbadać satysfakcję klientów i zwiększyć zyski firmy? Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. I) Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. II) CATI jako sposób kontaktu z klientem Badanie sondażowe - ankieta Jaka jest różnica między dlaczego a ile? Opinia pacjentów jako bodziec do wprowadzenia zmian Omnibus - kompleskowe badania ankietowe Płatne ankiety w procesie budowania wizerunku firmy Na co zwrócić uwagę dobierając metodę badawczą? Omnibus - badanie ankietowe wspierające biznes Badania opinii klientów: ankiety – plusy i minusy Badania ankietowe dla przedsiębiorców- zwiększenie sprzedaży Na czym polegają badania ruchu turystycznego? Zastosowanie CAWI w badaniach ankietowych CATI jako telefoniczna metoda badania klientów Badanie ankietowe dają potrzebne informacje Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe? Płatne ankiety w procesie wyrażania i pozyskiwania opinii Co powinien wiedzieć użytkownik panelu konsumenckiego? Historia pewnej podróży – co się dzieje zanim pacjent trafi do gabinetu? Ceny badań ankietowych. Badania ankietowe online.

© 2017 Badania Ankietowe – wiedza z pierwszej ręki

Badania ankietowe od 4 zł.