Badania rynku i ich rodzaje

 

Są takie pojęcia, pod którymi kryje się bardzo wiele, ale stosując je, raczej się nad tym nie zastanawiamy. W badaniach sytuacja ta dotyczy chyba najczęściej badań rynku. Obejmują one tak szeroki zakres, że trzeba dopiero konkretnego projektu badawczego, by poznać szczegóły. Np. badania społeczne są dużo łatwiej przyswajalne i możliwe do zakreślenia, domyślamy się, że chodzi o rynek pracy, diagnozę społeczną, czy regionalną. W badaniach rynku może chodzić o sam rynek, klienta, markę, produkt, czy reklamę. I każdy z tych obszarów jest szeroki.

 

Propozycja zakreślenia badań rynku

Przede wszystkim weźmy pod uwagę badania rynku. Od razu narzucają się: popyt i podaż, ceny, konkurencja, nisze rynkowe, prognozowanie wielkości sprzedaży. Poza tym, po dłuższym namyśle, może będziemy w stanie przypomnieć sobie o segmentacji rynku, jego strukturze, modelach ryzyka. Następnie skupmy się na marce. Tu już spodziewamy się – i słusznie – badań samej firmy: skuteczności kampanii reklamowych, prowadzonego marketingu, PR, strategii, oferty, współpracy z otoczeniem. Jeśli chodzi o klienta, być może również będziemy w stanie wymienić kilka propozycji badawczych: oczekiwania konsumentów, lojalność klientów, opinie o produktach, zwyczaje zakupowe, ocena obsługi, określanie wartości klienta. Przy produktach może wystąpić niejaki problem, jednak domyślamy się, że chodzi np. o opakowanie, skład, strategię promocji, pozycjonowanie produktu na rynku.

 

Zasadnicza wartość badań

Zasadnicza wartość badań rynku polega na zgromadzeniu i przeanalizowaniu informacji o procesach rynkowych. Pozwala zdobyć to dane o kształtowaniu się tendencji na rynku. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie zareagować na zmiany. Np. kiedy firma planuje wejść na nowy rynek, to powinna zainwestować w badania struktury rynku (jego wielkość, udziały, ceny, charakterystyka konkurencji, trendy). Równie istotnych informacji dostarczają badania segmentacji rynku, pozwalające na doprecyzowanie strategii rynkowej firmy. Następnie należy poświęcić uwagę na zbadanie skuteczności strategii marketingowej (konkurencji, produktu, rozwoju, promocji, cen itp.).

 

Metody i techniki do wykorzystania

Nie wszystkie metody i techniki proponowane w badaniach społecznych sprawdzą się w badaniach rynku. Warto o tym pamiętać, zlecając przeprowadzenie badania. Są standardowe procedury, np. zaczynamy od analizy danych zastanych, a kończymy na analizie SWOT, powstałej na bazie analiz materiałów z innych źródeł. Ale to nie znaczy, że do każdego rodzaju badań rynku nadaje się SWOT. Najłatwiejszym sposobem na określenie, jakich metod potrzebujemy, jest wybór konkretnego zakresu, jaki chcemy badań. Np. zlecając badania klienta, należy zdefiniować, że metody i techniki powinny zawierać tajemniczego klienta i fokus. A badając produkt priorytetem powinna być (jeśli jest możliwa) analiza sensoryczna, której w badaniach klienta nie potrzebujemy.

Z uwagi na tę różnorodność tematyki oraz metod badawczych, warto zlecić przeprowadzenie badanie rynku najlepszym.

Tagi

badania ankietowe badania rynku farmacja badania rynku farmaceutycznego badania rynku dla farmacji badania rynku medycznego badania marketingowe dla farmacji
IDI - jedna z najpopularniejszych metod realizacji badań rynku W jaki sposób można zarobić pieniądze za ankiety? Panelowe badania ankietowe - wyrażanie opinii a płatne ankiety Na czym polegają badania społeczne i jakich informacji dostarczają? Badania ankietowe rynku e-commerce dla nowoczesnych firm Badania telefoniczne dla Twojej firmy Badania ankietowe pacjentów a weryfikacja satysfakcji z obsługi Badania ankietowe - krótki rys historyczny Zastosowanie techniki CAWI w badaniach pracowników Zastosowanie badań sondażowych w marketingu – osiągnij szereg korzyści biznesowych! Panelowe badania ankietowe - na czym polegają badania opinii? Nowoczesne rozwiązania a badania ankietowe rynku Zarabianie przez Internet Badania ankietowe a poszukiwania oprogramowania idealnego Badania ankietowe - rozwiązania dla firm medycznych Badania opinii pracowników Sektor farmacji a badania ankietowe rynku Kreowanie pozytywnego wizerunku – placówki medyczne Rynek FMCG a badania ankietowe Analiza Statystyczna w opiece zdrowotnej Badania omnibusowe Przydatność kalkulatora wielkości próby Badania rynku i ich rodzaje Badania telefoniczne (CATI) a tradycyjne badania ankietowe (PAPI) Wyniki badań ankietowych i ich analiza Jak efektywne przeprowadzić badania ankietowe? Badania ankietowe i ich rodzaje Badania ankietowe - sposób przeprowadzania Czym są badania ankietowe? Ile kosztują badania ankietowe? Jak szybki i tanio przeprowadzić badania ankietowe i sondaże? Ankietyzacja online Klientów sklepu internetowego Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online SurvGo - nowe sposoby ankietyzacji W jaki sposób zbadać satysfakcję klientów i zwiększyć zyski firmy? Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. I) Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. II) CATI jako sposób kontaktu z klientem Badanie sondażowe - ankieta Jaka jest różnica między dlaczego a ile? Opinia pacjentów jako bodziec do wprowadzenia zmian Omnibus - kompleskowe badania ankietowe Płatne ankiety w procesie budowania wizerunku firmy Na co zwrócić uwagę dobierając metodę badawczą? Omnibus - badanie ankietowe wspierające biznes Badania opinii klientów: ankiety – plusy i minusy Badania ankietowe dla przedsiębiorców- zwiększenie sprzedaży Na czym polegają badania ruchu turystycznego? Zastosowanie CAWI w badaniach ankietowych CATI jako telefoniczna metoda badania klientów Badanie ankietowe dają potrzebne informacje Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe? Płatne ankiety w procesie wyrażania i pozyskiwania opinii Co powinien wiedzieć użytkownik panelu konsumenckiego? Historia pewnej podróży – co się dzieje zanim pacjent trafi do gabinetu? Ceny badań ankietowych. Badania ankietowe online.

© 2017 Badania Ankietowe – wiedza z pierwszej ręki

Badania ankietowe od 4 zł.