Badania ankietowe - krótki rys historyczny

 

Badania ankietowe, którym to poświęcony jest niniejszy portal, to jedna z najpopularniejszych, ale i najstarszych technik służących badaniu dużych populacji.

 

Papierowe początki

Niektórzy pierwszego zastosowania kwestionariuszy ankietowych w badaniach marketingowych upatrują w sondażowych badaniach opinii publicznej, które odbyły się w drugiej połowie XIX wieku w Stanach Zjednoczonych w związku z wyborami lokalnymi - potwierdza to wiele źródeł, są jednak i takie, które początki ankietyzacji datują na rok 1574 (XVI wiek)! Według tej teorii kwestionariusze ankietowe, ukierunkowane na kwestie geograficzne, gospodarcze i kulturalne regionów, stanowiły rozwiązanie problemu komunikacyjnego, który dotknął rozległe ówcześnie Imperium Hiszpańskie, znacznie usprawniając proces zarządzania. Równie mało znaną co hiszpańska próbę ankietowego badania społeczności stanowi sondaż z 1880 roku wśród francuskich robotników - 25 tysięcy kwestionariuszy rozesłanych do respondentów droga pocztową miało na celu określenie stopnia, w jakim pracownicy ci wykorzystywani są przez swoich pracodawców. Tytułem ciekawostki warto dodać, iż organizatorem ów badania był Karol Marks.

 

Rozwój technik telefonicznych i internetowych

Z czasem badania ankietowe ewoluowały, doskonaliły się  i przyjmowały nowe formy, stąd z czasem do ankiet papierowych, rozsyłanych m.in. droga pocztową, dołączyły dla przykładu ankiety internetowe - pierwszą ankietę utworzoną w oparciu o pocztę elektroniczną datuje się na rok 1994. Co ciekawe, na rok ten przypadają ponadto także i badania nad ankietyzacją za pośrednictwem faksu - przekaz kwestionariusza ankiety do respondenta i odesłanie wypełnionych następować miałoby w myśl koncepcji autora badania z wykorzystaniem urządzenia faksującego. Nieco wcześniej natomiast prowadzono rozważania nad ankietyzacja telefoniczną i rozwiązywaniem kluczowych barier w jej stosowaniu - dla przykładu w latach 1988-1991 prowadzono badania mające na celu ustalenie wpływu automatycznych sekretarek na możliwość telefonicznego kontaktu badacza z respondentem.

 

Badania ankietowe dziś

Owocem nieustannych prac i obserwacji jest katalog stosowanych dziś technik w ramach badań ankietowych -  ankiet nie tylko papierowych (PAPI), ale i telefonicznych (CATI), internetowych (CAWI) czy wspomaganych przy użyciu urządzenia mobilnego (CAPI). Dzięki temu sondaż stanowi dziś tak często stosowaną technikę obserwacyjną w badaniach społecznych. Ale nie tylko. Badania ankietowe zadomowiły się bowiem równie mocno w katalogu badań rynku - w oparciu o ankiety prowadzi się m.in. badania konsumenckie na rynkach towarów, usług i finansowych, ale coraz częściej także i badania rynku medycznego (Medical Market Research) czy badania marketingowe dla farmacji (Pharma Market Research). O zastosowaniu tego typu rozwiązań w zakresie rynkowego pomiaru przeczytać można m.in. na portalach dedykowanych tej problematyce.

Tagi

badania ankietowe CATI badania telefoniczne badania ankietowe telefoniczne badania PAPI panelowe badania ankietowe badania ankietowe panelowe
IDI - jedna z najpopularniejszych metod realizacji badań rynku W jaki sposób można zarobić pieniądze za ankiety? Panelowe badania ankietowe - wyrażanie opinii a płatne ankiety Na czym polegają badania społeczne i jakich informacji dostarczają? Badania ankietowe rynku e-commerce dla nowoczesnych firm Badania telefoniczne dla Twojej firmy Badania ankietowe pacjentów a weryfikacja satysfakcji z obsługi Badania ankietowe - krótki rys historyczny Zastosowanie techniki CAWI w badaniach pracowników Zastosowanie badań sondażowych w marketingu – osiągnij szereg korzyści biznesowych! Panelowe badania ankietowe - na czym polegają badania opinii? Nowoczesne rozwiązania a badania ankietowe rynku Zarabianie przez Internet Badania ankietowe a poszukiwania oprogramowania idealnego Badania ankietowe - rozwiązania dla firm medycznych Badania opinii pracowników Sektor farmacji a badania ankietowe rynku Kreowanie pozytywnego wizerunku – placówki medyczne Rynek FMCG a badania ankietowe Analiza Statystyczna w opiece zdrowotnej Badania omnibusowe Przydatność kalkulatora wielkości próby Badania rynku i ich rodzaje Badania telefoniczne (CATI) a tradycyjne badania ankietowe (PAPI) Wyniki badań ankietowych i ich analiza Jak efektywne przeprowadzić badania ankietowe? Badania ankietowe i ich rodzaje Badania ankietowe - sposób przeprowadzania Czym są badania ankietowe? Ile kosztują badania ankietowe? Jak szybki i tanio przeprowadzić badania ankietowe i sondaże? Ankietyzacja online Klientów sklepu internetowego Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online SurvGo - nowe sposoby ankietyzacji W jaki sposób zbadać satysfakcję klientów i zwiększyć zyski firmy? Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. I) Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. II) CATI jako sposób kontaktu z klientem Badanie sondażowe - ankieta Jaka jest różnica między dlaczego a ile? Opinia pacjentów jako bodziec do wprowadzenia zmian Omnibus - kompleskowe badania ankietowe Płatne ankiety w procesie budowania wizerunku firmy Na co zwrócić uwagę dobierając metodę badawczą? Omnibus - badanie ankietowe wspierające biznes Badania opinii klientów: ankiety – plusy i minusy Badania ankietowe dla przedsiębiorców- zwiększenie sprzedaży Na czym polegają badania ruchu turystycznego? Zastosowanie CAWI w badaniach ankietowych CATI jako telefoniczna metoda badania klientów Badanie ankietowe dają potrzebne informacje Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe? Płatne ankiety w procesie wyrażania i pozyskiwania opinii Co powinien wiedzieć użytkownik panelu konsumenckiego? Historia pewnej podróży – co się dzieje zanim pacjent trafi do gabinetu? Ceny badań ankietowych. Badania ankietowe online.

© 2017 Badania Ankietowe – wiedza z pierwszej ręki

Badania ankietowe od 4 zł.