Badania ankietowe pacjentów a weryfikacja satysfakcji z obsługi

badania ankietowe

 

Ankietyzacja to usługa badawcza, której realizacją powinna zainteresować się każda osoba odpowiedzialna za zarządzanie placówką medyczną. Przeprowadzenie pomiarów satysfakcji wśród pacjentów pozwala bowiem dowiedzieć się, co myślą oni na temat jakości obsługi zarówno mając na uwadze pracowników medycznych, jak i obsługę na recepcji. W jaki sposób prowadzi się ankietyzację pacjentów oraz dlaczego warto zdecydować się na taki krok? Tego można dowiedzieć się z treści poniższego artykułu.

 

Techniki ankietyzacji w badaniach opinii pacjentów

Badania opinii pacjentów mogą być przeprowadzane zarówno w sposób tradycyjny (papierowa ankietyzacja PAPI), jak i elektroniczny. Realizacja badania ilościowego PAPI ma uzasadnienie zwłaszcza w przypadku weryfikacji satysfakcji pacjentów w podeszłym wieku. Brak znajomości nowoczesnych technologii wyklucza bowiem w tym przypadku zastosowanie pozostałych technik. Zaletą papierowych ankiet jest również to, że można je przeprowadzić stosunkowo szybko -  np. wręczając kwestionariusze pacjentom w poczekalni. Wadę stanowi natomiast czasochłonność kodowania odpowiedzi, które – w przypadku pytań otwartych – nie zawsze są wystarczająco czytelne.

 

Ankietyzacja z użyciem nowoczesnych rozwiązań

Ankietyzacja elektroniczna to natomiast przede wszystkim CAWI oraz CAPI. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z badaniem internetowym. Do respondentów wysyła się link z adresem do platformy badawczej, do której dostęp jest możliwy po wpisaniu danych identyfikacyjnych (loginu oraz hasła). Co istotne, w tym przypadku system automatycznie weryfikuje logikę wprowadzanych odpowiedzi, a także umożliwia filtrowanie pytań. Dane z badania są poza tym kodowane w trybie rzeczywistym, co znacznie przyśpiesza prace na etapie analizy statystycznej.

Wartą uwagi alternatywą dla badań CAWI są pomiary prowadzone z wykorzystaniem urządzeń mobilnych wyposażonych w aplikację dedykowaną prowadzeniu badań opinii pacjentów. W tym przypadku uzyskujemy efekt synergii kluczowych zalet techniki PAPI oraz CAWI. Otóż pomiary satysfakcji mogą zostać przeprowadzone w terenie – jednak w przeciwieństwie do ankietyzacji papierowej – kodowanie odbywa się w sposób automatyczny.

 

Korzyści z przeprowadzenia badań opinii pacjentów

Wykonanie ankietyzacji na pacjentach – niezależnie od wybranej techniki – pozwala uzyskać wiarygodne informacje na temat ich zadowolenia z obsługi. W razie zgłoszenia przez nich ewentualnych uwag i propozycji, warto rozważyć możliwość ich wdrożenia. Satysfakcja pacjentów przełoży się bezpośrednio na lojalność względem placówki, a tym samym pozwoli osiągać stale wysokie przychody w ramach świadczenia usług medycznych. Zadowolony pacjent dodatkowo poleci ofertę placówki swoim znajomym.

Najczęściej zadawane pytania
Ile trwa badanie opinii pacjentów?

Badanie opinii pacjentów można zrealizować zarówno jednorazowo - wtedy takie badanie trwa zazwyczaj około 4-8 tygodnii, jak i w trybie ciągłym (np. roczny stały monitoring opinii) oraz cyklicznie (np. co kwartał). 

Czego może dotyczyć badanie opinii pacjentów?

W badaniach opinii pacjentów najczęściej poruszane są zagadnienia z obszaru: 

  • Jakości opieki medycznej;
  • Satysfkacji pacjenta;
  • Czystości placówki;
  • Komunikacji z pacjentem; 
  • Bezpieczeństwa pacjenta. 

 

Zobacz także

Tagi

badania satysfakcji klientów rynek medyczny i farmaceutyczny