CATI jako sposób kontaktu z klientem

badania ankietowe

Zdecydowanie jedną z najpopularniejszych metod badawczych są z pewnością wywiady przeprowadzane drogą telefoniczną. Narzędziem służącym do przeprowadzania takich rozmów jest system CATI. W szczególny sposób należy podkreślić, iż sprawdza się on we wszelkich badaniach, gdzie ważne jest utrzymanie wysokiego standardu rozmów, a także w tych sytuacjach, gdzie dba się o przeprowadzenie badania z zachowaniem logiczności wypowiedzi.

 

Badanie musi odpowiadać konkretnym celom

O wykorzystaniu metody koncentrującej się na wywiadzie telefonicznym można powiedzieć, iż:

  • pozwala poznać opinie i odczucia konkretnych grup;
  • nadaje się do przeprowadzenia badań wizerunkowych;
  • można wykorzystać je w badaniach ewaluacyjnych;
  • są pomoce w określaniu poziomu satysfakcji i lojalności klientów.

 

Za największą zaletę CATI należy jednak uznać możliwość dopasowania kwestionariusza ankiety do celu badania oraz pojawiających się potrzeb i warunków przeprowadzenia wywiadu.

 

Metoda oddziałująca na potrzeby badania

Biorąc pod uwagę funkcje systemu należy podkreślić, iż posiada on możliwość swobodnego kształtowania ankiety, nagrywania rozmów oraz tworzenie tzw. czarnych list. Funkcje te pozwalają na dynamiczną reakcje następujących sytuacje. W szczególności należy podkreślić, że wywiady przeprowadzane z wykorzystaniem wspomnianego systemu:

  • wspomagane są komputerowo;
  • pozwalają na zebrania wiarygodnych danych;
  • usprawniają etap prezentacji wyników badania.

 

Wizerunek firmy zależy od kontaktu z rynkiem

CATI jednocześnie wpływa na podnoszenie jakości otrzymywanych wyników, jak i  standardów rozmów, które są nagrywane i które w dowolnym czasie można odsłuchać. Z drugiej strony przeprowadzanie takich wywiadów wpływa w pozytywny sposób na wizerunek firmy. Dodatkowo system umożliwia podgląd na bieżąco uzyskiwanych wyników oraz pracę w chmurze przy zastosowaniu modelu Saas, co rodzi takie możliwości jak:

  • całodobowy dostęp do oprogramowania;
  • korzystanie z oprogramowania w dowolnym miejscu;
  • automatyczne aktualizacje;
  • tworzenie kopii zapasowych.

 

Regularność zwiększa efekty

Dodatkowymi atutami procesów badawczych przeprowadzanych z wykorzystaniem techniki CATI jest możliwość dopytania ankietowanego, co ma na myśli, a także pełnego wysłuchania rozmówcy. Mając na uwadze, iż badanie to w pozytywny sposób oddziałuje na relacje z klientem, gdyż nie tylko jestem sygnałem zainteresowania wysyłanym do klienta, ale także wyraża chęć wysłuchania go, to badanie to powinno być wykonywane w sposób regularny.  

Najczęściej zadawane pytania
Na czym polega badanie CATI?

Badanie CATI to metoda badawcza, w której ankietowani odpowiadają na pytania ankiety telefonicznie, a dane są wprowadzane do systemu komputerowego w trakcie rozmowy. Na realizację takich badań pozwalają specjalne oprogramowania np. CATI-System. 

Jakie są najważniejsze zalety badań CATI?

Do głównych zalet badań CATI można zaliczyć m.in.: 

  • szybkość zbierania danych, 
  • kontrolę prcesu badawczego, dzięki wykorzystaniu programów komputerowych,
  • możliwość bieżącego monitorowania postępów badania, 
  • możliwość szybkiego przetwarzania i analizowania wyników. 
Zobacz także

Tagi

badania ankietowe CATI badania satysfakcji klientów