IDI - jedna z najpopularniejszych metod realizacji badań rynku

 

Badanie rynku to niezawodny sposób na rozpoznanie aktualnej sytuacji w swoim otoczeniu biznesowym - poznając panujące trendy czy zwyczaje konsumenckie, przedsiębiorcy mają szansę zminimalizować ryzyko podejmowanych przez siebie decyzji biznesowych. Co istotne, badania rynku prowadzić można różnymi metodami, te zaś mogą przyjąć charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Zapraszam do przeczytania krótkiego artykułu na temat jednej z najpopularniejszych obecnie metod na jakościowe badanie rynku.

 

Czym są indywidualne wywiady pogłębione?

Jedną z podstawowych technik badań jakościowych są pogłębione wywiady indywidualne (IDI), celem ich jest uzyskanie opinii i informacji od konkretnych osób (konsumenci, specjaliści z różnych dziedzin, lekarze, kierownicy, dyrektorzy firm). Wywiady te polegają na rozmowie w „cztery oczy” badacza z respondentem, czas badania jest uzależniony od ilości pytań zawartych w scenariuszu.

 

Zalety i wady IDI

Struktura wywiadu jest swobodna, zaletą tej metody jest brak negatywnego wpływu ze strony grupy, co może mieć miejsce w wywiadach grupowych bądź dominacji w grupie niektórych osób. Ma to szczególne znaczenie przy tematach intymnych, kontrowersyjnych, ale również w przypadku wywiadów z ekspertami w jakiejś określonej dziedzinie, którzy nie zawsze chcą publicznie dzielić się swoimi przemyśleniami. Ponadto w przypadku respondentów o znacznej pozycji zawodowej np. menadżerów wyższego szczebla odpada problem z zebraniem grupy w określonym czasie i miejscu.

 

Rodzaje indywidualnych wywiadów pogłębionych

W zależności od tematyki realizuje się wywiady ustrukturyzowane (zadaje się respondentom te same pytania) i pół ustrukturyzowane (punktem wyjścia jest lista pytań, ale dopuszczalne jest rezygnowanie z niektórych i generowanie nowych w trakcie rozmowy).

 

Dlaczego warto korzystać z IDI?

Dzięki wywiadom pogłębionym poznajemy opinie i postawy rozmówców, sprawdzamy stopień rozumienia materiałów, opisujemy postawy wobec zjawisk społecznych, opisujemy motywy działań, określamy cechy potencjalnej marki, produktu.

Indywidualne wywiady pogłębione to jednak jedynie jedna z dostępnych form badań jakościowych i z metod badania rynku w ogóle. Zważywszy na swoje mocne i słabe strony, wywiady IDI bywają stosowane jako samodzielny i jedyny etap badań, mogą jednak także stanowić - i tak nieraz się dzieje - swoiste uzupełnienie metod badawczych typu ilościowego - pozwalają uszczegółowić i pogłębić uzyskane tą drogą wskazania reprezentatywnych grup respondentów. Mając na uwadze współużytkowania sposobów pomiaru w procesie badawczym, kolejne metody i techniki badania rynku omówione zostaną w kolejnych artykułach z niniejszego cyklu.

Tagi

badania ankietowe badanie ankietowe badania rynku farmacja badania rynku farmaceutycznego badanie rynku badania rynku dla dla farmacji
IDI - jedna z najpopularniejszych metod realizacji badań rynku W jaki sposób można zarobić pieniądze za ankiety? Panelowe badania ankietowe - wyrażanie opinii a płatne ankiety Na czym polegają badania społeczne i jakich informacji dostarczają? Badania ankietowe rynku e-commerce dla nowoczesnych firm Badania telefoniczne dla Twojej firmy Badania ankietowe pacjentów a weryfikacja satysfakcji z obsługi Badania ankietowe - krótki rys historyczny Zastosowanie techniki CAWI w badaniach pracowników Zastosowanie badań sondażowych w marketingu – osiągnij szereg korzyści biznesowych! Panelowe badania ankietowe - na czym polegają badania opinii? Nowoczesne rozwiązania a badania ankietowe rynku Zarabianie przez Internet Badania ankietowe a poszukiwania oprogramowania idealnego Badania ankietowe - rozwiązania dla firm medycznych Badania opinii pracowników Sektor farmacji a badania ankietowe rynku Kreowanie pozytywnego wizerunku – placówki medyczne Rynek FMCG a badania ankietowe Analiza Statystyczna w opiece zdrowotnej Badania omnibusowe Przydatność kalkulatora wielkości próby Badania rynku i ich rodzaje Badania telefoniczne (CATI) a tradycyjne badania ankietowe (PAPI) Wyniki badań ankietowych i ich analiza Jak efektywne przeprowadzić badania ankietowe? Badania ankietowe i ich rodzaje Badania ankietowe - sposób przeprowadzania Czym są badania ankietowe? Ile kosztują badania ankietowe? Jak szybki i tanio przeprowadzić badania ankietowe i sondaże? Ankietyzacja online Klientów sklepu internetowego Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online SurvGo - nowe sposoby ankietyzacji W jaki sposób zbadać satysfakcję klientów i zwiększyć zyski firmy? Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. I) Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. II) CATI jako sposób kontaktu z klientem Badanie sondażowe - ankieta Jaka jest różnica między dlaczego a ile? Opinia pacjentów jako bodziec do wprowadzenia zmian Omnibus - kompleskowe badania ankietowe Płatne ankiety w procesie budowania wizerunku firmy Na co zwrócić uwagę dobierając metodę badawczą? Omnibus - badanie ankietowe wspierające biznes Badania opinii klientów: ankiety – plusy i minusy Badania ankietowe dla przedsiębiorców- zwiększenie sprzedaży Na czym polegają badania ruchu turystycznego? Zastosowanie CAWI w badaniach ankietowych CATI jako telefoniczna metoda badania klientów Badanie ankietowe dają potrzebne informacje Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe? Płatne ankiety w procesie wyrażania i pozyskiwania opinii Co powinien wiedzieć użytkownik panelu konsumenckiego? Historia pewnej podróży – co się dzieje zanim pacjent trafi do gabinetu? Ceny badań ankietowych. Badania ankietowe online.

© 2017 Badania Ankietowe – wiedza z pierwszej ręki

Badania ankietowe od 4 zł.