7 kroków do dobrej analizy rynku w małej firmie

badania ankietowe

Analiza rynku powinna być wykonywana zarówno w małych, jak i dużych firmach. Jednak to te pierwsze muszą planować ją szczególnie umiejętnie, głównie ze względu na ograniczony budżet oraz mniejsze moce przerobowe, aby ją przeprowadzić. Jak zaplanować analizę rynku w małej firmie, aby dała ona oczekiwane rezultaty?

 

Krok 1: Określ cel analizy rynkowej

 

Jest wiele powodów dla których firmy wykonują takie badania, od analizowania ryzyka, aż po znalezienie szans i nisz. Cel ten bezwzględnie trzeba określić, aby wiedzieć, jakich danych szukać i jakie narzędzia wybrać, by móc na nie trafić.

 

To ważna część właśnie dla małych biznesów, w przypadku których kompleksowa analiza rynku często jest niemożliwa.

 

Krok 2: Spójrz szerzej na swój biznes

 

W analizie rynku zawsze ważne jest kompleksowe spojrzenie na swoją branże oraz na to, w jakim kierunku ona zmierza. Pozwala to znaleźć potencjalne szanse oraz zagrożenia, a także szybciej niż konkurenci odkryć rynkowe trendy.

 

Krok 3: Określ docelowych klientów

 

Nie istnieją firmy, które kierują swoją ofertę do wszystkich osób, nie ma w tym jednak nic złego. Analizując rynek trzeba więc stwierdzić, do kogo kierowana jest oferta. Pozwoli to lepiej zrozumieć grupę docelową oraz efektywniej targetować do niej gamę produktową. Na obraz docelowego klienta powinny składać się następujące informacje:

 

  • wiek,
  • płeć,
  • dochód,
  • miejsce zamieszkania,
  • zawód,
  • wykształcenie,
  • zainteresowania.

 

Kluczowe jest też poznanie zwyczajów zakupowych klientów oraz ich elastyczności cenowej, co można zrobić na podstawie ankiety online przeprowadzonej poprzez panel Badanie Opinii. Przygotowaną w ten sposób ankietę można skonsultować z ekspertami, dzięki czemu ma się pewność, że została ona opracowana w sposób prawidłowy.

 

Krok 4: Porównaj się do konkurencji

 

W analizie rynku niezbędne jest też oczywiście dogłębne skontrolowanie tego, kim są główni konkurenci firmy. Po wskazaniu trzeba wyróżnić ich mocne oraz słabe strony, warto także pogrupować ich stawiając na czele tych, którzy zagrażają firmie najbardziej.

 

Krok 5: Zgromadź dodatkowe informacje

 

Informacja to najcenniejsze, co uzyskuje się dzięki analizie rynku. Oczywiście im więcej użytecznych danych, tym lepiej. Warto jednak pamiętać, aby informacje te nie były stronnicze i stanowiły mocną podstawę do dalszych analiz.

 

Inne, wiarygodne źródła użytecznych danych to m.in. artykuły i statystyki umieszczane w magazynach branżowych, a także informacje z wywiadów eksperckich oraz grup fokusowych.

 

Krok 6: Przeanalizuj uzyskane dane

 

Analiza rynku okaże się stratą czasu, jeśli jej wyniki nie zostaną poddane gruntownemu badaniu. Warto następnie dobrze je pogrupować, by dotarcie do najważniejszych informacji było szybkie. Najważniejsze sekcje to:

 

  • wskaźnik wzrostu w branży,
  • prognozowany udział w rynku,
  • ogólny obraz branży,
  • trendy zakupowe,
  • grupy klientów i ich potrzeby.

 

Krok 7: Wyciągnij wnioski i wdróż odpowiednie kroki

 

Ostatni krok w przypadku wykonywania analizy rynku – niezależnie od wielkości firmy – to podjęcie odpowiednich kroków w związku z uzyskanymi danymi. Oczywiście w przypadku małych przedsiębiorstw trzeba ustalić, które działania są najpilniejsze zwłaszcza, jeśli podczas analizy rynku zostały wykryte słabości firmy oraz potencjalne zagrożenia.

 

Powyższy plan analizy rynku to użyteczne narzędzie, dzięki któremu mała firma z ograniczonymi zasobami może upewnić się, że przeprowadzi ją w sposób prawidłowy.

Najczęściej zadawane pytania
Jakie są metody analizy rynku?

Istnieją 4 metody analizy rynku:

  • Analiza SWAT, która skupia się na wskazaniu mocnych i słabych stron organizacji,
  • Analiza cyklu życia produktu,
  • Analiza portelowa pokazująca strategię przedsiębiorstwa, 
  • Analiza PEST, która skupia się na analizie środowiska zewnętrznego. 
Komu mogę zlecić przeprowadzenie analizy rynku?

Jeśli chcesz zlecić przeprowadzenie analizy rynku zewnętrzenej organizacji napisz do nas na biuro@biostat.com.pl 

Zobacz także

Tagi

badania rynku badania marketingowe