Segmentacja rynku – jak sprawdzić, czy została dobrze zrealizowana?

Dobrze przeprowadzona segmentacja rynku będzie miała wpływ na bieżącą działalność przedsiębiorstwa, w tym m.in. na funkcjonowanie działów marketingowo-sprzedażowych. Jak jednak sprawdzić, czy została ona wykonana prawidłowo? Służy do tego prosty test, który warto przeprowadzać na każdym etapie dzielenia rynku.

Mierzalność

Mierzalność to ważna cecha do sprawdzania poprawności segmentacji rynku. W praktyce oznacza to, że trzeba polegać na jak największej ilości danych liczbowych, bowiem to dzięki nim będzie można oszacować potencjalny wolumen sprzedaży w każdej z wydzielonych grup.

Przykładowo, jeśli segmentacja rynku została przeprowadzona prawidłowo, powinno móc się oszacować, jak dużo konkretna grupa klientów wyda na dany produkt. Oczywiście dane te zawsze będą przybliżone, posłużą jednak do lepszego zaplanowania bieżących działań.

Osiągalność i dostępność

Segmentacja rynku powinna być dokonana na tyle jasno, aby pozwalała lepiej zrozumieć konsumentów i wskazać działania, dzięki którym będzie można do nich łatwiej dotrzeć. Istotna jest zwłaszcza ta druga kwestia, która wchodzi bezpośrednio w zakres działań marketingowych.

Przykład? W grupie klientów danej firmy mogą znajdować się zarówno klienci na co dzień korzystający z urządzeń mobilnych, jak i ci ich unikający. Wówczas kanały dotarcia do nich będą zgoła różne, trzeba jednak dobrze je dopasować, aby działania te były skuteczne.

Znaczenie

Segmentacja rynku to nie tylko wskazanie grup potencjalnie zainteresowanych produktami przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim tych, które będą mogły je zakupić. Dobrze przeprowadzony podział będzie więc wskazywał właśnie na te dwa czynniki, czyli zarówno osoby zainteresowane, jak i mające siłę nabywczą.

Przykładem są luksusowe samochody, którymi często zainteresowani są po prostu entuzjaści motoryzacji, a nie osoby, które w ciągu najbliższych miesięcy czy lat będą mogły pozwolić sobie na taki zakup. Oczywiście trzeba wziąć to pod uwagę przy przeprowadzaniu segmentacji rynku i również na tej podstawie sprawdza się jej skuteczność.

Różnorodność

W wyniku segmentacji rynku pojawiają się grupy, które będą w różny sposób odpowiadały na rynkową ofertę. Oznacza to, że każdy z tych segmentów będzie inny i unikalny względem siebie. Jeśli bowiem okaże się, że w wyniku podziału powstało wiele grup, które w istocie nie różnią się pod względem sposobów podejmowania decyzji zakupowych, wówczas segmentacja rynku nie została dokonana w pełni prawidłowo.

Segmentacja rynku będzie miała duże znaczenie na bieżące działania firmy, jeśli jednak została zrealizowana niewłaściwie, wówczas może przyczynić się nawet do strat finansowych. Przedsiębiorstwa chcące lepiej poznać swoją grupę docelową oraz dokonać na tej podstawie odpowiedniego podziału, mogą skorzystać z platformy Badanie-Opinii.pl, na której zarejestrowanych jest ponad 150 tys. respondentów i wykonać badanie ankietowe online.

Tagi

badania ankietowe CAWI badania ankietowe CAWI badanie ankietowe ankiety online
IDI - jedna z najpopularniejszych metod realizacji badań rynku W jaki sposób można zarobić pieniądze za ankiety? Panelowe badania ankietowe - wyrażanie opinii a płatne ankiety Na czym polegają badania społeczne i jakich informacji dostarczają? Badania ankietowe rynku e-commerce dla nowoczesnych firm Badania telefoniczne dla Twojej firmy Badania ankietowe pacjentów a weryfikacja satysfakcji z obsługi Badania ankietowe - krótki rys historyczny Zastosowanie techniki CAWI w badaniach pracowników Zastosowanie badań sondażowych w marketingu – osiągnij szereg korzyści biznesowych! Panelowe badania ankietowe - na czym polegają badania opinii? Nowoczesne rozwiązania a badania ankietowe rynku Zarabianie przez Internet Badania ankietowe a poszukiwania oprogramowania idealnego Badania ankietowe - rozwiązania dla firm medycznych Badania opinii pracowników Sektor farmacji a badania ankietowe rynku Kreowanie pozytywnego wizerunku – placówki medyczne Rynek FMCG a badania ankietowe Analiza Statystyczna w opiece zdrowotnej Badania omnibusowe Przydatność kalkulatora wielkości próby Badania rynku i ich rodzaje Badania telefoniczne (CATI) a tradycyjne badania ankietowe (PAPI) Wyniki badań ankietowych i ich analiza Jak efektywne przeprowadzić badania ankietowe? Badania ankietowe i ich rodzaje Badania ankietowe - sposób przeprowadzania Czym są badania ankietowe? Ile kosztują badania ankietowe? Jak szybki i tanio przeprowadzić badania ankietowe i sondaże? Ankietyzacja online Klientów sklepu internetowego Innowacyjny kontakt z klientem dzięki ankietom online SurvGo - nowe sposoby ankietyzacji W jaki sposób zbadać satysfakcję klientów i zwiększyć zyski firmy? Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. I) Dlaczego lepiej korzystać z gotowych rozwiązań przy przeprowadzaniu badań ankietowych? (cz. II) CATI jako sposób kontaktu z klientem Badanie sondażowe - ankieta Jaka jest różnica między dlaczego a ile? Opinia pacjentów jako bodziec do wprowadzenia zmian Omnibus - kompleskowe badania ankietowe Płatne ankiety w procesie budowania wizerunku firmy Na co zwrócić uwagę dobierając metodę badawczą? Omnibus - badanie ankietowe wspierające biznes Badania opinii klientów: ankiety – plusy i minusy Badania ankietowe dla przedsiębiorców- zwiększenie sprzedaży Na czym polegają badania ruchu turystycznego? Zastosowanie CAWI w badaniach ankietowych CATI jako telefoniczna metoda badania klientów Badanie ankietowe dają potrzebne informacje Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe? Płatne ankiety w procesie wyrażania i pozyskiwania opinii Co powinien wiedzieć użytkownik panelu konsumenckiego? Historia pewnej podróży – co się dzieje zanim pacjent trafi do gabinetu? Ceny badań ankietowych. Badania ankietowe online. Strategia marketingowa w Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat® | Badania dla biznesu Badania ankietowe. Szybkie i skuteczne dla małych i dużych firm 7 kroków do dobrej analizy rynku w małej firmie Segmentacja rynku – jak sprawdzić, czy została dobrze zrealizowana? Wypełnianie ankiet – czy to się opłaca? Jak często firmy powinny przeprowadzać badania online?

© 2017 Badania Ankietowe – wiedza z pierwszej ręki

Badania ankietowe od 4 zł.